2001.04.28 Lech Poznań - Górnik Polkowice 1:0 (1:0) (II liga)

Zobacz też:

Historia pojedynków Lech - Górnik PolkowiceMecze grane 28 kwietniaWyniki w sezonie 2000/01

Lech Poznań: Tyrajski - K. Michalski (79' T. Bekas), Miklosik, Drajer, Jabłoński (56' T. Najewski), Twardygrosz, Jacek, Michał Goliński, Matlak, Przysiuda, Tyszkiewicz (69' Ślusarski)
Trener: Baniak

Górnik Polkowice: Norko - Malawski, Słowakiewicz, Żyluk, Szymański, Jeziorny, Salamoński, Kułyk (60' Kruszelnicki), Gorząd, Moskal (75' Nowakowski), Ujek

Bramka: 1:0 Michał Goliński 33'wolny

Widzów: 5.000 (35 gości)

Sędzia: Paweł Skonieczny (Gdańsk)

Żółte kartki: Drajer, Twardygrosz - Szymański, Ujek

Relacja w G.azecie W.yborczej

Wygrana 1:0 (1:0) nad Górnikiem Polkowice spowodowała szał radości na widowni. Dała bowiem "Kolejorzowi" nadzieję na opuszczenie strefy spadkowej.

Lech tą wygraną obudził nadzieję wśród kibiców. Ma bowiem teraz 2 pkt straty, aby wyjść ze strefy spadkowej. Wyniki sobotniej kolejki ułożyły się bowiem po myśli poznaniaków. Przegrała u siebie Lechia Gdańsk, przegrała także Stal Stalowa Wola. A te właśnie ekipy musi wyprzedzić Lech, aby utrzymać się w II lidze.

Lech nie jest faworytem w starciu z żadnym z zespołów II ligi, nawet w meczach u siebie. Nie był też faworytem w pojedynku z Polkowicami - rewelacyjnym beniaminkiem, który niedawno jeszcze miał realne szanse na awans do ekstraklasy. Teraz te szanse zmalały, choć o ostatecznych losach zarówno Górnika, jak i Lecha trudno w tej chwili wyrokować - do końca sezonu pozostało jeszcze 10 kolejek.

Po zwycięstwie nad Górnikiem sytuacja Lecha i humory jego kibiców znacznie się poprawiły. - Życzę wam utrzymania. Szkoda tego stadionu i tych kibiców - mówił po meczu zafascynowany atmosferą na Bułgarskiej trener Polkowic Mirosław Dragan.

"Kolejorz" miał jednak poważne problemy z Górnikiem, który jesienią rozbił go u siebie 3:0. Grał bowiem kiepsko. Lechici dość wyraźnie w niektórych momentach meczu górowali nad Polkowicami wyszkoleniem technicznym, za to brakowało im koncepcji i sprytu oraz zmysłu taktycznego. Górnik zagrał tak, jak większość II-ligowych ekip występujących na wyjazdach - cofnął się do obrony i wybijał Lecha z uderzenia. Gdyby nie przypadkowa bramka w 34. min, która zmieniła grę, mogliby - podobnie jak niedawno ŁKS Łódź, a wcześniej wiele innych drużyn - wywieźć z Poznania jeden punkt za bezbrakowy remis. Poznaniacy grali bowiem dość schematycznie - wrzutka piłki z boku boiska i oczekiwanie na błąd polkowickich obrońców. Ci jednak grali dość poprawnie.

Górnika "załatwił" jednak jego bramkarz - Przemysław Norko, który od początku meczu interweniował niepewnie, a to co zrobił przy bramce, wywołało na widowni śmiech i aplauz dla niego. Przepuścił zagranie Golińskiego, które de facto było dośrodkowaniem, a nie strzałem.

Po tym golu Górnik ruszył do natarcia i stworzył wiele groźnych sytuacji podbramkowych. W ostatnich dwóch minutach niefrasobliwość Lecha mogła zaprzepaścić cały 90-minutowy wysiłek. Wchodzący na pole karne z głębi pola pomocnicy Górnika stworzyli ogromne zagrożenie. Poznańscy pomocnicy, odpowiedzialni za powstrzymanie ich, zezwolili im na to, a obrońcy - którzy mieli pilnować napastników Górnika - byli bezradni.

Poznaniacy grali z ogromną determinacją, zaangażowaniem. Walczyli ambitnie, biegali do każdej piłki, często wyprzedzali rywali i wygrywali z nimi pojedynki jeden na jeden. Kibice mieli do nich pretensje nie o ambicję, ale o zwykłe braki piłkarskie - o to, że Michał Goliński daje się wyprzedzić rywalowi, a Bartosz Ślusarski nie potrafi minąć zwodem rywala, tak jak kiedyś.
Lech wymęczył to zwycięstwo i jego piłkarze opuszczali murawę w dobrych nastrojach. Jeżeli bowiem udałoby im się teraz w środę zdobyć punkty we Wrocławiu z Polarem, jest szansa na pierwsze w tym sezonie wyjście ze strefy spadkowej.

Antybohater meczu - Przemysław Norko (bramkarz Górnika)

Od początku meczu bronił niepewnie - mijał się z piłką, wychodził z bramki, kiedy nie było takiej potrzeby. W 34. min przepuścił do siatki dość łatwy do obrony strzał Golińskiego. - To skandal, że taki zespół jak my ma tak słabego bramkarza - mówi trener Górnika Mirosław Dragan. Co ciekawe, Norko jest młodzieżowym reprezentantem Polski.

Relacja w Gazecie Poznańskiej z dnia 30.04.2001

Gol z połowy boiska

Skromnie, ale zasłużenie piłkarze Lecha pokonali jednego z pretendentów do awansu zespół Górnika Polkowice. Bramkę na wagę trzech punktów strzelił prawie z połowy boiska Michał Goliński.

Pomocnik Kolejorza w 34. minucie ustawił piłkę z prawej strony murawy chcąc dośrodkować na pole karne rywali. Jakie było jego zdziwienie, gdy futbolówka minęła wszystkich graczy - w tym bramkarza gości Przemysława Norko - i wpadła do siatki. Szał radości wśród publiczności i szczęście poznańskich graczy. Na trybunach poznańskiego stadionu, mimo że pogoda kolejny raz nie była łaskawa i w drugiej połowie padał deszcz, zasiadło prawie pięć tysięcy kibiców. Przyjechała też barwna grupa (około 25 osób) fanów z Polkowic. Lechici do tego pojedynku przystąpili osłabieni brakiem Andrzeja Przerady, który musiał pauzować za żółte kartki. W ustawieniu ekipy z ulicy Bułagarskiej musiały więc nastąpić korekty. Od pierwszej minuty zagrał Krzysztof Michalski. Zawodnicy ze stolicy Wielkopolski nie ruszyli do gwałtownych ataków, starając się dokładnie konstruować akcje ofensywne. Oba zespoły w pierwszych 30. minutach nie potrafiły zagrozić bramce rywali. Sytuację zmieniła bramka zdobyta dla Lecha.

W drugiej części drużyną dominującą byli goście. Podopieczni Mirosława Dragana przeprowadzili kilka niebezpiecznych akcji. Na szczęście żadnej z nich nie potrafili wykorzystać. Po zakończonym spotkaniu odbyła się wielka feta - pokaz sztucznych ogni przygotowany przez firmę Dragon.

Wypowiedzi pomeczowe:

Arkadiusz Miklosik (kapitan Lecha):
Jesteśmy szczęśliwi ze zdobycia kompletu punktów. To powinno nas podbudować psychicznie przed kolejnymi meczami. W następnym spotkaniu wyjazdowym we Wrocławiu w końcu powinniśmy uzyskać korzystny wynik.

Mirosław Dragan (trener Górnika Polkowice):
Gratulując Lechowi zwycięstwa życzę by ten zespół utrzymał się w II lidze. W mojej ocenie nie byliśmy słabszym zespołem. Stworzyliśmy więcej klarownych sytuacji podbramkowych od gospodarzy. Jedną z nich trzeba było zamienić na gola. Przy strzelonej bramce dla Lecha ewidentny błąd popełnił Przemysław Norko, który nie złapał piłki. Jest to kolejny jego słaby występ w ważnym dla nas meczu. Nie można się jednak dziwić moim młodym podopiecznym, że nie wytrzymują presji psychicznej. Każdy bowiem w Polkowicach marzy o awansie do ekstraklasy.

Bogusław Baniak:
Zespół Górnika Polkowice mieliśmy bardzo dobrze rozpracowany dzięki trenerowi Ryszardowi Łukasikowi. Zagraliśmy z pełną determinacją i mądrze taktycznie. Pierwsza połowa przypominała mecz I ligi. W grze drużyny był rozsądek, a nie wariactwo. Nie ruszyliśmy chaotycznie do przodu, tylko staraliśmy się zabezpieczyć tyły. W drugich 45 minutach nie było wielkiej piłki. Żałuję dobrych sytuacji, których nie potrafiliśmy wykorzystać. Było kilka szybkich kontr, które kończyły się na doświadczonych obrońcach Górnika Polkowice. Słabo spisywali się napastnicy w pojedynkach jeden na jeden. W końcówce zbyt szybko się cofnęliśmy stąd tak nerwowe ostatnie minuty. Są to błędy, które niestety popełniają młodzi zawodnicy, a tacy dominują w Lechu. Na dodatek nie mam obrońców, którzy dysponują dobrymi warunkami fizycznymi. Aby wygrać pojedynki główkowe w polu karnym Michalski musiałby podnosić Jacka.

Relacja Wojciecha Michalskiego

Gol kuriozum

Ze wszystkich goszczących w tym roku na Bułgarskiej drużyn Górnik okazał się zdecydowanie najsłabszy. Bardzo to dziwne, bowiem polkowiczanie znajdują się w czołówce tabeli i mierzą w ekstraklasę, a lechici rozpaczliwie bronią się przed degradacją. Tymczasem goście przyjechali do Poznania nastawieni wyjątkowo bojaźliwie i od początku meczu widać było, że interesuje ich wynik remisowy. Niewątpliwie osiągnęliby ten swój mało ambitny plan, gdyby nie bramka kuriozum, która dała Lechowi szczęśliwe zwycięstwo. W 33. minucie Michał Goliński wykonywał rzut wolny z odległości ok. 40 metrów. Wrzucił piłkę na przedpole gości, tam nikt nie zdołał jej dotknąć, a bramkarz Przemysław Norko jak nowicjusz przepuścił ją do siatki.

Utrata gola nie zmieniła podejścia polkowiczan do boiskowych obowiązków i nadal grali bardzo zachowawczo dbając o zabezpieczenie własnych tyłów. Było to o tyle zbędne, że doskonale radził z tym sobie weteran Andrzej Słowakiewicz. Przez ponad 70 minut na boisku nie działo się nic godnego uwagi i dopiero w końcówce Górnik zaatakował nieco odważniej, jednak okazało się, że umiejętności, a właściwie ich brak nie są w stanie zapewnić mu choćby jednego punktu.

Mecz Lech - Polkowice minuta po minucie

13. min - Bramkarz Górnika Przemysław Norko wychodzi daleko do piłki. Ta trafia do Sławomira Twardygrosza. Lechita uderza z 25 m, ale Norko zdołał wrócić do bramki i złapać piłkę.

31. min - Rzut wolny dla Lecha. Piłka wyrzucona z 20 m przez Krzysztofa Jabłońskiego, ale skaczących do niej Przysiudę i Tyszkiewicza ubiegają polkowiccy obrońcy.

GOL! 34. min - Rzut wolny z prawie 40 m. Bije Michał Goliński. Wrzuca piłkę w pole karne, tam jednak nikt jej nie przejmuje. Piłkę przepuszcza też Norko i futbolówka, ku zaskoczeniu wszystkich, wpada do bramki. 1:0 dla Lecha po kuriozalnym golu!

41. min - Wysocy Ujek i Gorząd zostają w ostatniej chwili uprzedzeni pod bramką Lecha przez jego obrońców.

50. min - Po rzucie wolnym Sławomir Kułyk z Górnika strzela głową tuż obok bramki.

51. min - Błąd obrony Lecha - obrońca Marcin Drajer myślał, że piłkę przejmie bramkarz Tyrajski, a Tyrajski - że Drajer. W efekcie doskonałą okazję bramkową miał Gorząd.

52. min - Bilardowe zagrania na polu karnym Lecha. Strzela Robert Malawski - trafia w kolegę z zespołu, Tomasza Moskala. Ten przejmuje piłkę i od razu uderza - obok bramki.

55. min - Drajer marnuje doskonałą okazję. Biegnie z piłką przez pół boiska, z boku pokazuje mu się na dogodnej pozycji Przysiuda, ale Drajer nie zagrywa mu futbolówki. Wdaje się w drybling i traci ją. Gdyby podał, gol byłby niemal pewny.

74. min - Szybka kontra Górnika. Ujek jest sam przed bramką Lecha, ale strzela nad poprzeczką.

80. min - Piękny strzał Golińskiego z 20 m. Parada Norki, który wybija piłkę spod poprzeczki.

89. min - Na pole karne wkracza Tomasz Salamoński. Jego strzał głową z bliska broni Tyrajski.

90. min - Podobna sytuacja - tym razem w polu karnym znajduje się Marcin Jeziorny, ale strzela tuż obok bramki.

Wypowiedzi po meczu Lech - Polkowice

Michał Goliński:
W Ostrowcu Świętokrzyskim graliśmy bardzo dobrze, prowadziliśmy 2:1, ale przegraliśmy. Dlatego przeciwko Górnikowi styl gry nie był najważniejszy, tylko zwycięstwo. I to się udało. Takie rzuty wolne, jak ten, po którym padła bramka, wykonujemy na treningach. Oczywiście, że chciałem dośrodkowywać. Wszyscy zawodnicy w polu karnym odsunęli się jednak, a bramkarz był zasłonięty i piłka wpadła do bramki.

Andrzej Słowakiewicz (Górnika Polkowice):
Gdybym powiedział, że byliśmy lepsi, to wiele osób by mi zarzuciło, że jestem zarozumiały. Gdybym stwierdził, że byliśmy słabsi, to bym skłamał. Jeżeli nie w Olimpii, bo nie, i nie w Warcie, to tylko w Lechu może być silny klub. Poznań zasługuje na dobrą drużynę ligową. Szczególnie dla tych wspaniałych kibiców, ale także za tradycję, którą ma ten klub.

Nie byliśmy słabszym zespołem. Mogę wręcz powiedzieć, że mieliśmy więcej czystych sytuacji bramkowych, choć przewagę w polu miał Lech. Straciliśmy jednak bramkę po ewidentnym błędzie Norki. Trudno, nasz wynik w tym sezonie i tak przeszedł nasze oczekiwania.

Bogusław Baniak:
Żeby pokonać Polkowice, musieliśmy zagrać z takim zaangażowaniem, jak z Gorzycami, i tak mądrze taktycznie, jak z KSZO. W pierwszej połowie graliśmy rozsądnie, bez wariactwa. Generalny szturm na bramkę Górnika byłby bowiem wodą na młyn trenera Dragana. Za ofiarność w grze serdecznie dziękuję moim piłkarzom. Gdybym miał takich zawodników, jak Ujek czy Moskal, to tak otwartego Górnika skaleczylibyśmy ze 4:0 i wtedy nasza przewaga byłaby widoczna. Kto ma jednak skakać z wysokimi rywalami? Michalski musiałby podsadzić Jacka, żeby mógł wygrać pojedynek główkowy z Ujkiem czy Moskalem! Tacy obrońcy, jak Słowakiewicz pokazują jednak , że II liga jest dla nich, a my płacimy za błędy młodości. Co jednak robić - selekcja tego zespołu to był kryminał!